Отже,
останній четвер чемпіонату. 2 тижні до контрактів. Чомусь подумалося, що
це гарний час глянути на трибуни і спробувати подумати над їх
окупністю, спробувати описати підхід до розрахунку їх окупності. Чи не
так? Саме це я тут і зроблю.
Щоб зайве не мучитися зі статтею, спрощу собі це завдання як тільки
можна. Я не братиму до уваги вплив Центру тех. підтримки, аксесуари
трибун, не розглядатиму діяльність варварів, трибуни проміжного розміру
та різницю у відсоткові заповнення трибун різних типів за однакових умов
(хоча, звичайно, якраз цей останній пункт має бути досить важливим. Тож
людина, у якої є добрі дані, які б допомогли врахувати його у цьому
розрахунку, отримуватиме якісніші результати).
Першим ділом потрібно оцінити середній дохід з одного місця протягом
сезону. Для цього нам потрібна планова кількість матчів, середня
відвідуваність стадіону та ціна квитка.
Кількість матчів. Кожна команда стабільно має 21 домашню гру
в чемпіонаті. Нехай ще 2 гри у кубку буде (з кожної з яких отримується
тільки половина доходу). Усі інші дні можна забити тов. матчами. Нехай
їх буде 68 (112 днів сезону мінус 42 гри ліги мінус 2 гри кубка).
Середня відвідуваність. У, це по кожній конкретній команді і
для кожної конкретної ситуації дивитися потрібно. ЗРК, поточне місце у
чемпіонаті, аксесуари з добудовами дуже вагомо впливають на неї, тому
тут не будемо думати, а для прикладу візьмемо з неба 100% для офіційних
матчів і 40% 20% (своя половина) для товариських (плануємо ж бо грати ці товариські як не вдома, то хоч на стадіонах, не гірших за свій).
Вартість квитка. Тут константа — 100.
Отже, маємо наступне
Таблиця 1. План відвідуваності матчів
|
Офіційні матчі
|
Товариські матчі
|
Кількість матчів за сезон
|
22
|
68
|
Відсоток відвідуваності
|
100%
|
20%
|
Ціна квитка
|
100
|
100
|
Добуток
|
2200
|
1360
|
Середній дохід з одного місця за сезон
|
3560
|
Перейдемо до аналізу типів трибун. У наступних таблицях будемо розраховувати такі величини:
КД за сезон (дохід з квитків за сезон) — середній дохід з одного місця за сезон, помножений на місткість трибуни.
Витрати на будівництво й утримання за сезон — дані з Керівництва (утримання за день помножене на 112).
ПдА за сезон («прибуток до амортизації» за сезон) — різниця між
доходом з продажу квитків і утриманням трибуни (без урахування покриття
вартості капітального будівництва. Чомусь подумалося: шкода, що трибуни з
роками не зношуються. Було б реалістичніше, якби через якийсь час людям
доводилося будувати нові трибуни просто тому, що зі старих пісок
сиплеться).
Термін окупності — витрати на будівництво, поділені на ПдА/сез (округлено до більшого значення з точністю до тижня)
Значення доходів, витрат, ПдА подані у тисячах грошових одиниць.
Таблиця 2. Трибуни мінімальної місткості
|
Тип
|
Місткість
|
КД /сез
|
Витрати
|
ПдА/сез
|
Термін окупності
|
Буд-во
|
Утрим./сез
|
1
|
Лави
|
50
|
17
|
0
|
16,8
|
161,2
|
0
|
2
|
Ст. мала
|
400
|
1 424
|
260
|
58,24
|
1 365,76
|
4т
|
3
|
Ст. середня
|
600
|
2 136
|
1 000
|
224
|
1 912,0
|
9т
|
4
|
Ст. велика
|
800
|
2 848
|
2 600
|
582,4
|
2 265,6
|
1c 3т
|
5
|
Сид. мала
|
1000
|
3 560
|
6 000
|
1 344
|
2 216,0
|
2c 12т
|
6
|
Сид. середня
|
1200
|
4 272
|
10 200
|
2 284,8
|
1 987,2
|
5c 3т
|
7
|
Сид. велика
|
1600
|
5 696
|
16 000
|
3 584
|
2 112,0
|
7c 10т
|
8
|
Б. однопов.
|
3000
|
10 680
|
29 000
|
6 496
|
4 184,0
|
6c 15т
|
9
|
Б. двопов.
|
4000
|
14 240
|
38 000
|
8 512
|
5 728,0
|
6c 11т
|
Таблиця 3. Трибуни максимальної місткості
|
Тип
|
Місткість
|
КД /сез
|
Витрати
|
ПдА/сез
|
Термін окупності
|
Буд-во
|
Утрим./сез
|
1
|
Лави
|
200
|
712
|
45
|
26,88
|
685,12
|
2т
|
2
|
Ст. мала
|
1200
|
4 272
|
580
|
129,92
|
4 142,08
|
3т
|
3
|
Ст. середня
|
1800
|
6 408
|
2 200
|
492,8
|
5 915,2
|
6т
|
4
|
Ст. велика
|
2400
|
8 544
|
5 800
|
1 299,2
|
7 244,8
|
13т
|
5
|
Сид. мала
|
2000
|
7 120
|
11 000
|
2 464
|
4 656,0
|
2c 6т
|
6
|
Сид. середня
|
2400
|
8 544
|
17 400
|
3 897,6
|
4 646,4
|
3c 12т
|
7
|
Сид. велика
|
3600
|
12 816
|
28 500
|
6 384
|
6 432,0
|
4c 7т
|
8
|
Б. однопов.
|
6000
|
21 360
|
50 000
|
11 200
|
10 160,0
|
4c 15т
|
9
|
Б. двопов.
|
10000
|
35 600
|
81 500
|
18 256
|
17 344,0
|
4c 12т
|
Як бачимо, трибуни максимальної місткості виглядають незрівнянно
вигіднішими — у них і термін окупності значно менший, і прибуток за
сезон (який після покриття вартості капітальних витрат стає чистим
прибутком клубу від експлуатації стадіону) значно більший. Аж занадто.
Пов'язане це з прив'язкою відсотку відвідуваності до різних місткостей
для трибун одного типу (наприклад, у таблиці 2 — 20% від мінімальної
місткості трибуни з лавами, у таблиці 2 — 20% від мінімальної
максимальної трибуни з лавами). Перерахуємо дані з таблиці 3 для умов
відвідуваності з таблиці 2.
Таблиця 4. Трибуни максимальної місткості при відвідуваності як на трибунах мінімальної (табл. 2)
|
Тип
|
Місткість
|
КД /сез
|
Витрати
|
ПдА/сез
|
Термін окупності
|
Буд-во
|
Утрим./сез
|
1
|
Лави
|
200
|
178
|
45
|
26,88
|
151,12
|
5т
|
2
|
Ст. мала
|
1200
|
1 424
|
580
|
129,92
|
1 294,08
|
8т
|
3
|
Ст. середня
|
1800
|
2 136
|
2 200
|
492,8
|
1 643,2
|
1c 6т
|
4
|
Ст. велика
|
2400
|
2 848
|
5 800
|
1 299,2
|
1 548,8
|
3c 12т
|
5
|
Сид. мала
|
2000
|
3 560
|
11 000
|
2 464,0
|
1 096,0
|
10c 1т
|
6
|
Сид. середня
|
2400
|
4 272
|
17 400
|
3 897,6
|
374,4
|
46c 8т
|
7
|
Сид. велика
|
3600
|
5 696
|
28 500
|
6 384,0
|
-688,0
|
Дуже поганий
|
8
|
Б. однопов.
|
6000
|
10 680
|
50 000
|
11 200,0
|
-520,0
|
9
|
Б. двопов.
|
10000
|
14 240
|
81 500
|
18 256,0
|
-4 016,0
|
Тут уже краще бачимо, що якщо потік глядачів не сприяє, переходити до будівництва максимальних місткостей може бути невигідним.
Ще можна дані з таблиці 2 перерахувати під відвідуваність як для
таблиці 3 (тобто товариські 20% будуть прив'язані до максимальної
місткості трибуни даного типу. Переприв'язування 100% відвідуваності в
оф. матчах, зрозуміло, не позначиться).
Таблиця 5. Трибуни мінімальної місткості при відвідуваності тов. матчів як для трибун максимальної (табл. 3).
|
Тип
|
Місткість
|
КД /сез
|
Витрати
|
ПдА/сез
|
Термін окупності
|
Буд-во
|
Утрим./сез
|
1
|
Лави
|
50
|
382
|
0
|
16,8
|
365,2
|
0
|
2
|
Ст. мала
|
400
|
2 512
|
260
|
58,24
|
2 453,76
|
2т
|
3
|
Ст. середня
|
600
|
3 768
|
1 000
|
224,0
|
3 544,0
|
5т
|
4
|
Ст. велика
|
800
|
5 024
|
2 600
|
582,4
|
4 441,6
|
10т
|
5
|
Сид. мала
|
1000
|
4 920
|
6 000
|
1 344,0
|
3 576,0
|
1c 11т
|
6
|
Сид. середня
|
1200
|
5 904
|
10 200
|
2 284,8
|
3 619,2
|
2c 14т
|
7
|
Сид. велика
|
1600
|
8 416
|
16 000
|
3 584,0
|
4 832,0
|
3c 5т
|
8
|
Б. однопов.
|
3000
|
14 760
|
29 000
|
6 496,0
|
8 264,0
|
3c 9т
|
9
|
Б. двопов.
|
4000
|
22 400
|
38 000
|
8 512,0
|
13 888,0
|
2c 12т
|
Числа у полі ПдА/сез залишаються кращими у таблиці 3. Але з іншого
боку — для тотальних аншлагів на розширених трибунах того самого типу
напевне знадобляться невраховані тут покращення.
Окрім того можемо звернути увагу на те, що сидячі трибуни в таких
умовах якось аж занадто не вражають поряд із великими стоячими. Коли
одна людина написала про це на міжнародному форумі, я зробив примітку,
що, можливо, кращий тип трибуни впливає на розмір контракту, на що був
посланий до Керівництва (яке ж сам і перекладав, погана моя пам'ять): «На
кількість грошей від інформаційного спонсора впливають головним чином:
підсумкове місце у щойно завершеному сезоні, загальний рейтинг команди,
рівень відділу управління кадрами та економікою, місткість стадіону».
Місткість і далі нічого. Що не завадило мені лишитися з підозрою, що
може бути наявний недокументований вплив сидячих трибун. Хтось хоче це
перевірити?
До цього питання, звичайно ж, можна додати інші:
- про залежність середнього відвідування від умов, у яких перебуває клуб, від аксесуарів та добудов стадіону;
- про залежність вартості ремонтних робіт від рівня трибун.
Оскільки відповідей на них саме тут і зараз у мене немає, на цьому розрахункові кінець (чи остаточний?).
P.S. Сподіваюся, буде корисним нагадування (людям, які ще не мають великого досвіду в грі):
Пропозиції від інформаційних спонсорів основані на поточній місткості стадіону. Сектори у стані будівництва до уваги не беруться.
Автор: ODE
|